Middels trainingen willen we samen met docenten een methode ontwikkelen om met kinderen en ouders in Peru thema’s als discriminatie, democratie en klimaatverandering bespreekbaar maken in de klas.
In de regio Cusco in Peru kampt de samenleving met grote uitdagingen. Een van de grootste uitdagingen is genderongelijkheid. Vrouwen worden vaak al op jonge leeftijd moeder, wat hen afhankelijk maakt van de man en de kansen om verder te studeren beperkt.
Hierdoor blijft de traditionele rolverdeling, waarin vrouwen voor het huishouden en de kinderen zorgen, in stand. Dit versterkt de machocultuur en leidt in meerdere gevallen tot veel huiselijk geweld.
Groeiende kloof platteland en stad
Er is ook een groeiende kloof tussen de stad en het platteland, wat leidt tot discriminatie op basis van afkomst. Inwoners van het platteland, die vaak Quechua als eerste taal spreken en gebrekkig Spaans onderwijs hebben gehad, worden als tweederangsburgers beschouwd. De kloof tussen arm en rijk is groot, en de informele economie, die ongeveer 70% van de bevolking omvat, zorgt voor politieke en economische instabiliteit.
De beste aanpak is via het onderwijs
Veel Peruanen geloven daarom niet meer in de huidige politiek. Gelukkig zijn er nog steeds veel mensen die verandering willen en die streven naar meer gelijkheid. De beste manier om problemen aan te pakken is via het onderwijs. Dat vindt de overheid en dat vindt ook Asociación Misk’i Yachay, de initiatiefnemer van dit project. Deze organisatie heeft al meer dan tien jaar ervaring in het onderwijs in de regio Cusco.
Wereldburgerschap in de klas
Samen met Stichting Miski steunen we een plan om wereldburgerschap in de klas te brengen. Docenten krijgen trainingen, waarin de lessen samen met hen worden aangepast aan de realiteit en problematiek van de kinderen.
Zo kunnen de docenten straks in de klas op een goede manier les geven over het belang van een eerlijke democratie en het nemen van je eigen verantwoordelijkheid als burger. Ook ouders worden erbij betrokken, zodat deze onderwerpen ook thuis op een goede manier aandacht krijgen.
Help je mee om ruim 2500 kinderen en leerkrachten de vaardigheden te geven om mondige burgers te worden die vol zelfvertrouwen werken aan een betere wereld?