Hoe maak je mensen enthousiast over jouw project?
Er zijn verschillende manieren om jouw achterban te betrekken voorbij het geven van geld. Ook zijn er prachtige voorbeelden van campagnes die speciaal gericht zijn op gedragsverandering. In deze blog laat ik hier meer over zien en geef ik tips hoe je jouw achterban nóg meer kunt betrekken bij je project.
Tip 1: bied handelingsperspectief
Het bieden van handelingsperspectief naast het geven van geld, kan een positief effect hebben op jullie fondsenwervingsresultaten. Jouw achterban zal zich nog meer willen inzetten voor jullie goede doel en de zichtbaarheid ervan willen vergroten. Denk bijvoorbeeld aan:
- Petitie invullen
- Affiche ophangen
- Badge, button of T-shirt dragen
- Een symbolische daad (lied zingen, boom planten, klimaatwandeling)
- Een actie organiseren in eigen regio (spin-off)
- Vrijwilligerswerk
- Ambassadeursrol vervullen
- Online blogs schrijven over een bepaald thema
- Online verhalen delen of berichten onderschrijven
- Wedstrijd organiseren (bijvoorbeeld duurzaamste school)
- Tips geven (besparingstips, duurzaamheidstips)
- Dingen verkopen op een garageverkoop of kofferbakverkoop
- Koken op een benefiet evenement
Tip 2: bepaal jouw strategie met de piramide van betrokkenheid
Mensen willen op verschillende manieren betrokken zijn bij jullie project. De Engagement Pyramid is een tool waarmee je jouw achterban kunt indelen in mate van betrokkenheid. Dit helpt je een eigen strategie te maken om jouw achterban te betrekken. De piramide kent de volgende niveaus:
- Observeren: is toevallig op de hoogte van de activiteit; kijkt of luistert
- Volgen: is geïnteresseerd in de activiteit; wil op de hoogte blijven
- Onderschrijven: betuigt zijn of haar steun voor jouw activiteit aan anderen
- Bijdragen: draagt bij aan de activiteit, bijvoorbeeld als vrijwilliger
- Mede-eigenaar: zet zich gedurende het hele project in en draagt dit uit naar anderen, denk aan bestuursleden
- Leiden: is zeer betrokken en brengt nieuwe ideeën in binnen het thema van de activiteit
Tip 3: start een campagne gericht op gedrag
Zelf een campagne starten om positief gedrag in Nederland en België te bevorderen? De volgende inzichten zijn gebaseerd op onderzoek door Ajzen en Fishbein:
1. Wees specifiek
Als je wil dat mensen minder vlees gaan eten, dan moet je praten over het eten van minder vlees. Praten in het algemeen over het belang van vermindering van CO2-uitstoot kan invloed hebben op hun algemene houding ten opzichte van klimaatverandering, maar het zal niet van invloed zijn op hun specifieke consumptiegedrag.
2. Benoem de positieve uitkomst
Mensen maken een kosten-baten berekening wanneer ze besluiten om wel of niet te handelen. Als zij denken dat de voordelen van het gedrag opwegen tegen de nadelen, dan zullen ze eerder een andere houding aannemen. Benoem deze duidelijk.
Bekijk hier een voorbeeld van een positief ingestoken campagne (Potjebuur):
3. Praat over ‘wij’
Mensen zijn eerder bereid om gedrag aan te nemen dat ze ook zien bij gerespecteerde anderen, zoals vrienden, familie en leden van sociale groepen waartoe ze zich rekenen. Met behulp van de woorden ‘wij’ en ‘ons’ suggereer je dat ze lid zijn van een sociale groep die het gedrag wat jij voorstaat al vertoont.
4. Maak het gemakkelijk
Het gedrag van mensen wordt beïnvloed door hun idee over hoe makkelijk of hoe moeilijk het is dat wat je van ze vraagt te doen. Mensen moeten geloven dat zij de middelen en vaardigheden hebben om dat te doen wat je van ze vraagt of om de barrières die er zijn te overwinnen. Overtuig ze dat ze het kunnen.
Een mooie manier om betrokkenheid te creëren is door je achterban enthousiast te maken om vrijwilliger te worden.
Tip 4: vrijwilligers aantrekken en behouden
Een mooie manier om betrokkenheid te creëren is door je achterban enthousiast te maken om vrijwilliger te worden. Op deze manier maak je ze nog meer onderdeel van jullie initiatief. Meer weten over het werven van vrijwilligers? Lees onze whitepaper.