Elektronisch patiëntendossier: een slimme oplossing voor ziekenhuizen in afgelegen gebieden
“Net als in Nederland hebben ook de dokters hier in Ethiopië soms een heel slecht handschrift. Dan moesten we bijna raden wat er stond! Nu staat alles in de computer en is het voor iedereen veel makkelijker.” Aan het woord zijn Aberash Alemayehu en Berdien Coster van Denbi Maranatha Clinic in Ethiopië.
Ik kan me er alles bij voorstellen. Als patiënt zie je in de kliniek eerst een arts. Die stuurt je, met een kaartje met je dossiernummer in de hand, door naar het laboratorium voor bloedonderzoek. De laborant schrijft zijn resultaten op een briefje, dat ook in je dossier verdwijnt. En als je medicijnen nodig hebt, krijg je weer een briefje mee, wat ook weer in je dossier moet komen.
Als je als patiënt je dossiernummer kwijtraakte, was het een hele zoektocht om het terug te vinden. Zeker met veel patiënten met dezelfde namen. Of je dossier bleef ergens in een la liggen, of een briefje viel uit de map. Om nog maar te zwijgen van onleesbare handschriften… Nogal omslachtig!
In 2021 steunde Wilde Ganzen samen met de Stichting Denbi de aanschaf van een elektronisch patiëntendossier voor Denbi Maranatha Clinic. Met succes, zo bleek tijdens het bezoek dat mijn collega Linda en ik brachten aan de kliniek. Iedereen is enthousiast, het is heel makkelijk in gebruik en het heeft het dagelijks werk echt eenvoudiger gemaakt.
Makkelijk terug te vinden
Als Adviseur Projecten hoor ik vaak van klinieken of ziekenhuizen dat ze graag een elektronisch patiëntendossier zouden willen introduceren. Maar elke keer komt hetzelfde probleem terug: veel mensen hebben dezelfde naam en ook nog dezelfde geboortedatum. Hoe weten we dan, in een gebied waar lang niet iedereen een ID kaart heeft, wie wie is?
Bij Denbi Clinic hebben ze er iets slims op gevonden. Zoals wij de geboortedatum of postcode gebruiken ter controle, zoeken zij op telefoonnummer. Dat is uniek en verandert niet vaak, zo is de ervaring. Ook voert de kliniek naast de patiëntnaam de naam van de vader- en grootvader in. Zo kunnen ze op meerdere manieren zoeken en vinden ze altijd de juiste persoon.
De medewerkers van de kliniek zijn blij dat ze nu meteen de complete informatie van de patiënt bij de hand hebben. Het systeem werkt op zonnepanelen en zonder internet werkt het gesloten netwerk nog steeds. Het bespaart de medewerkers een hoop tijd, en een compleet en overzichtelijk medisch dossier komt de zorg natuurlijk ook ten goede. En dat is nodig in kliniek die arme mensen helpt in een regio waar het overheidsziekenhuis wordt geacht aan een miljoen mensen zorg te verlenen.