Een terugblik op een inspirerende én inclusieve Wilde Ganzendag
Bijna 200 deelnemers verzamelden zich op zaterdag 18 juni voor de Wilde Ganzendag. Deze stond in het teken van ontmoeting en kennis delen rondom het thema inclusie. De hoofdvraag? Hoe zorgen we ervoor dat we álle mensen meekrijgen in ons werk?’ Hier blikken we kort terug op een fantastisch event, maar geven je ook kort de tips en wijsheden van de sprekers.
Yvonne Heselmans, manager Afdeling Projecten opende de dag met een speech om de particuliere initiatieven (POI) meteen een warm hart toe te dragen. “Juist nu, in een tijd van falende overheden, oorlog en klimaatcrisis, hebben we aanpakkers in de gemeenschappen daar en hier nodig’’, sprak zij de ruim 190 mensen toe.
Het is nodig om goed naar elkaar te luisteren en open te staan voor andere perspectieven
Dagvoorzitter geeft dagboodschap
Dagvoorzitter Ama van Dantzig, bekend van onder andere de Wereld Café’s, nam het stokje van Yvonne over. Ze maakte diepe indruk met haar woorden: “Het is nodig om goed naar elkaar te luisteren en open te staan voor andere perspectieven. Dit betekent ook dat we soms verder moeten kijken dan we in eerste instantie denken. Mensen die buitengesloten worden, zijn meestal ook moeilijk te bereiken. Daarom is het belangrijk hier extra aandacht aan te besteden.” Ama maakte zo een mooie brug naar de gesprekken van de dag. Deze gingen allemaal op verschillende manieren over inclusie.
Inclusie is niet iets wat je erbij doet. Het is een levensinstelling waarin je uitgaat van diversiteit
Inclusiviteit als levensinstelling
De eerste spreker was designer Simon Dogger. Simon is blind, maar weigert te geloven dat hij daarom beperkt is. ‘Ik neem informatie gewoon anders tot mij’, is zijn dagelijkse motto. Hij sprak de zaal toe over zijn persoonlijke verhaal, maar legde ook de link met projecten die inclusiever willen zijn. “Inclusie is niet iets wat je erbij doet, of een project op zichzelf. Het is een levensinstelling waarin je uitgaat van diversiteit.”
Vragen durven stellen!
‘’Durf jij zelf wel vragen te stellen?!’’ Simon zijn stelling galmde door de ruimte en bracht mensen aan het denken. “Als je iets wilt weten, moet je het durven vragen”, stelde hij. Simon stimuleerde op interactieve wijze om na te denken over hoe inclusief je zelf bent en hoe inclusief je benaderd wordt. Een mooi eerste handvat om de dag voort te zetten.
Nieuw programma
Anders dan voorgaande jaren was er dit jaar ieder uur een ronde waarbij de deelnemers konden kiezen. Zo kon je naar plenaire sprekers luisteren, meedoen aan een workshop of een film kijken. In al die onderdelen werd inclusie op een andere manier aangevlogen.
Als het volgend jaar weer is, ben ik er zeker bij!
Deelnemers over de dag
Deelnemer Anneke Stultiens zegt enthousiast te zijn over meerdere workshops. ‘’Vooral die over eigenaarschap’’, begint Anneke. “De spreker liet ons interactief nadenken hoeveel eigenaarschap onze partnerstichting neemt. Ikzelf vind dat onze lokale partner zelf mag kiezen wat ze met fondsen doet. Zij weet wat er nodig is. In de praktijk wordt er dan toch goedkeuring gevraagd. Zo’n workshop is nuttig om concreet handvatten uit te wisselen. Als het volgend jaar weer is, ben ik er zeker bij.’’
Sjaak Groen vond vooral de ontmoetingen met andere stichtingen fijn. “Het programma was interessant, maar voor mij gaf het netwerken echt de meerwaarde”, vertelt Groen, die zich inzet voor een Zuid-Afrikaanse foundation. “Het is inspirerend om bij de borrel te horen hoe anderen omgaan met situaties die ik zelf ook ervaar.”
Perspectief vanuit het buitenland
Speciaal voor deze dag waren drie buitenlandse sprekers aanwezig uit Nepal, Oeganda en Kenia die ingingen op hoe zij inclusief proberen te werken:
Chhitup had het niet makkelijk als blind jongetje. Juist daarom zette hij HEAD op. Tijdens de dag gaf hij stichtingen mee hoe een Theory of Change precies helpt om verder te denken dan alleen de directe uitkomsten van een project. “Focus ook op de langere termijn impact en het aanpakken van de onderliggende oorzaken”, was zijn boodschap.
Moet Afrika altijd over problemen praten? ‘Nee’, antwoordde Mwalimu. Zijn organisatie gaat uit van een ‘visionairy’ aanpak en kijkt juist naar ambities. Dit doet zij via de inclusieve ‘2–generaties methode’. Kinderen kijken dan samen met hun ouders of voogden naar wat ze wél hebben en wat er al beschikbaar is. URDT merkt dat deze benadering vooral aanslaat bij vrouwen. “If you educate a woman, you educate an entire family”, vertelde Mwalimu.
Sami van Yaden liet aan de hand van zijn werk met jongeren zien dat je juist meer kans loopt op uitsluiting, als je de focus legt op één specifieke groep. Hoe je dit vooral kunt voorkomen? Kijk naar hoe je iets doet dan wat je precies doet. Sami gaf daarnaast mee: “Iedereen heeft potentie, alleen kijken wij vaak naar wat wij willen in plaats van wat iemand kan aanbieden.”
Afsluitende woorden
Assistent-professor Lau Schulpen (Radboud Universiteit) sloot de dag af met een column. Hij ging in op hoe inclusie door de tijd heen werd geïnterpreteerd om te laten zien dat inclusief werken niet gemakkelijk is. “De taak is niet om inclusief te werken, maar om verbinding te zoeken met mensen die buitengesloten worden. Want zonder exclusie geen inclusie.”
Wilde Ganzen KennisHub
Tijdens de Wilde Ganzendag vonden er twee teaser workshops plaats als voorproefje op de Wilde Ganzen KennisHub. In het najaar van 2022 zullen twee trainingen worden aangeboden. ‘Hoe laat je jouw projectpartner groeien?’ en de training ‘Hoe maak je van jouw sympathisanten echte wereldburgers?’. (Voor)inschrijven is inmiddels mogelijk!
Downloads
Sprekers die hun presentatie gedeeld hebben zijn hier te downloaden:
- Workshop Inclusief onderwijs (Els Heijnen, Niketa) met handout 1 (Words do matter) en handout 2 (Disability inclusive teaching – learning strategies)
- Van projectidee naar succesvolle financiering / From project idea to successfull funding (Martine Stoppelenburg, BIS)
We kijken terug op een geweldige dag boordevol inspiratie en nieuwe verhalen. Geweldig dat u er was. Heel graag tot de volgende!