Yehalem Abebe is directeur van Partners in Education Ethiopia. Als enige van zijn gezin ging hij naar school, waardoor vele deuren voor hem opengingen. Nu zet hij zich iedere dag in om kinderen in Ethiopië dezelfde kansen te bieden.
1. Onderwijs
“Onderwijs kan het verschil maken in je leven, dat heb ik zelf meegemaakt. Ik kom uit een groot gezin van vijf kinderen, waarvan ik de jongste was. Mijn zussen werden uitgehuwelijkt, dat is normaal waar ik vandaan kom. Ik had geluk, mijn grootouders woonden in de stad en ik kon bij hen wonen om naar school te gaan. Deze kans heeft mij controle gegeven over mijn eigen leven, daarom zet ik mij nu in voor onderwijs. Ik stimuleer mensen om er zelf in te investeren. Niet iedereen heeft geld, maar je kan wel meehelpen door bijvoorbeeld land of mankracht beschikbaar te stellen. De verantwoordelijkheid voor eigen toekomst leg ik bij de mensen zelf.”
2. Transparantie
“Het is belangrijk dat ik transparant ben naar de dorpsbewoners. Wanneer zij het hele proces kunnen begrijpen en volgen – van waar ik het geld vandaan haal tot hoe ik aan bepaalde informatie kom – voelen zij zich eigenaar van het project. Ik merk dat mensen dan zelf de touwtjes in handen nemen en beslissingen nemen. Daarom zorg ik dat de gemeenschappen waarmee ik werk, alles weten. Door transparantie creëer je vertrouwen, en daarmee sterke, duurzame banden.
"De verantwoordelijkheid voor eigen toekomst leg ik bij de mensen zelf."
3. Deelname
“Je wilt mensen een stem en een keuze geven. Zo versterk je verantwoordelijkheidsgevoel. De overheid moet ook meedoen. Die betaalt de salarissen van de leraren en zorgt ervoor dat de school aan alle voorwaarden voldoet. Ook bouwen we bij de scholen een groentetuin waarvan de opbrengst naar het onderhoud gaat. De kinderen verbouwen de groenten, waarbij zij waardevolle landbouwtechnieken leren die zij weer door kunnen geven aan hun ouders. Daarnaast betekent deelname ook dat álle kinderen mee mogen doen. Voor kinderen met een beperking moeten de scholen goed bereikbaar zijn, en andere leerlingen moeten zich bewust worden van hun situatie. Mijn wens is dat ieder kind, net als ik vroeger, goed onderwijs kan krijgen, een beter leven voor zichzelf kan opbouwen en kan bijdragen aan de maatschappij.”