Het verhaal van Mganja

Wie doneert voor de bouw van een school zet daarmee vaak ongemerkt een hele ontwikkeling in gang. In het dorp Mganja in Malawi zien de bewoners met eigen ogen de kracht van onderwijs. 

In 2003 kwam Ineke Hendrickx voor het eerst in het dorp Mganja. Wat ze aantrof, was een dorp zoals er zo vele zijn in Malawi. De lagere school verkeerde in slechte staat en kinderen die naar de middelbare school wilden, moesten ver reizen en vaak zelf voor onderdak en voedsel zorgen. Vooral voor meisjes bleek dit een groot probleem en het zorgde vaak voor onveilige situaties. Het gevolg: veel schooluitval en tienerzwangerschappen.

De oprichting van de meisjesschool

In samenwerking met de chiefs van de omliggende dorpen werd besloten een middelbare meisjesschool te bouwen. Zo konden meisjes bij hun families blijven wonen. Het bisdom in de regio ging het project uitvoeren. Ineke richtte Nazareth Foundation Malawi op en begon in Nederland geld in te zamelen.

Wilde Ganzen sloot al snel aan. In het begin waren sommige bewoners wantrouwig en was er onenigheid over de aankoop van een stuk grond. Door intensieve gesprekken wist de lokale partnerorganisatie samen met de chiefs dit vertrouwen langzaam te winnen.

Toen de school eenmaal geopend was, veranderde de houding van de bewoners. Ouders en leerlingen zagen de school niet alleen als een kans, maar ook als een bron van trots. Inmiddels heeft de eerste lichting meisjes hun diploma behaald, wat een enorme mijlpaal is voor de gemeenschap.

In het dorp hangt een sfeer van ‘er gebeurt hier iets’ en het zorgt ervoor dat andere meisjes ook door willen leren. Hoewel het nog te vroeg is om te zeggen hoe dit hun economische situatie zal verbeteren, is het duidelijk dat het zelfvertrouwen en de ambitie onder deze meisjes enorm is toegenomen.

Groeiende impact op de gemeenschap

Het succes van de meisjesschool leidde tot een kettingreactie. De projectpartners begonnen ook de andere onderwijsniveaus aan te pakken. Zo werden kinderdagverblijven geopend, waar nu tientallen kleuters dagelijks met plezier naartoe gaan. En de lagere school werd verbeterd.

Voorheen zaten meer dan duizend kinderen in slechts zeven vervallen klaslokalen, wat leidde tot een hoog aantal schoolverlaters. Inmiddels zijn vier nieuwe klaslokalen gebouwd en is de renovatie van de oude lokalen in volle gang.

Er kwam een moestuin waar kinderen leren hoe ze duurzaam voedsel kunnen verbouwen zonder kunstmest. De schoolkinderen krijgen dagelijks een gezonde maaltijd en ze leren waardevolle lessen over voeding die ze later kunnen gebruiken.

Voor de regio is deze aanpak bijzonder. Het komt op het platteland van Malawi niet vaak voor dat er in dezelfde buurt scholen zijn voor kinderen van jong tot oud. En dan ook nog eens mooie gebouwen, waar de bewoners blij mee zijn, waar kinderen echt wat kunnen leren en waar docenten met plezier aan het werk zijn.

Een nieuwe toekomst voor Mganja

De veranderingen in Mganja zijn te merken. Kinderen dromen ervan om door te leren, ouders zijn trots op hun opgroeiende kinderen, en de gemeenschap als geheel is optimistischer en mondiger geworden.

Ineke wordt door deze positieve verhalen dagelijks gemotiveerd om zich in te blijven zetten. Ze woont enkele maanden per jaar in Malawi en is goed bevriend geraakt met de mensen die in Mganja wonen.

Uit de armoede komen is een langzaam proces, er is nog veel werk te doen. Maar wat wel duidelijk is: goed onderwijs zorgt voor een stevig fundament. Met nieuwe projecten in de planning en een gemeenschap die steeds meer initiatief toont, blijft de impact groeien.

Het verhaal van Mganja laat zien hoe investeren in onderwijs niet alleen individuen verandert, maar dat het ook bijdraagt aan de ontwikkeling van de hele gemeenschap.