In deze uitdagende tijd stellen maatschappelijke organisaties over de hele wereld zichzelf de vraag hoe ze sterker uit deze crisis kunnen komen. Een belangrijke zorg is het inkomen van de organisatie: hoe kun je fondsen blijven werven als de wereld er anders uit ziet?
Misschien kan crowdfunding – het online werven van donaties van een grote groep personen- een antwoord bieden op deze vraag. Crowdfunding maakt het mogelijk een groot publiek te bereiken zonder veel tijd en kosten te investeren en je kan het heel goed samen met je partnerorganisatie doen. Het kan niet alleen tot meer inkomsten leiden, maar bijvoorbeeld ook tot een groter aanbod van vrijwilligers of giften in natura. Vaak gebruiken organisaties crowfunding websites die hier speciaal voor ontwikkeld zijn en hen veel werk uit handen nemen.
Toch is een goede crowdfundingcampagne niet iets dat je zomaar even opzet. Het vereist een goede planning, boodschap, beeldmateriaal en een doordacht opvolgingstraject. Om te kunnen beoordelen of het iets voor jouw organisatie is, is het daarom belangrijk eerst over mogelijke risico’s en voordelen na te denken.
Wij hebben een speciale toolkit over crowdfunding ontwikkeld die jij en je partnerorganisatie bij dit alles handvaten biedt. De toolkit is bij Change the Game Academy gratis toegankelijk in het Engels, Spaans en Frans.
Heb jij goede ervaringen of tips, laat het ons weten!