Om fondsen te werven gaan veel Particuliere Initiatieven op Koningsdag op de plaatselijke vrijmarkt staan om spullen te verkopen. Dat gaat dit jaar jammer genoeg niet door. Maar je kunt je spullen nog wel online verkopen. Dus ruim je zolder op, haal je spullen uit Ghana of India uit de doos en wordt een online handelaar.
Op Marktplaats gaat het leven gewoon door. Wie nog nooit iets op Marktplaats verkocht heeft, die vindt hier goede tips over hoe je veilig kunt handelen. Ze stellen ook vrijgekomen advertentieruimtes gratis beschikbaar aan maatschappelijke organisaties. Zo kun je de komende periode mensen en bedrijven oproepen om belangrijke of schaarse producten te verzamelen en komen deze op de plek terecht waar ze het hardst nodig zijn.
Een paar tips bij het plaatsen van een advertentie op Marktplaats:
- maak goede foto’s, let er op dat de foto’s duidelijk zijn, goed belicht en scherp;
- maak een goede omschrijving, waarin je ook aangeeft dat de opbrengst volledig ten goede komt aan je project. Misschien kun je zelfs in twee zinnen omschrijven wat je gaat doen en waarom? Verkoop je producten die in je partnerland worden gemaakt? Meld dat dan ook vooral! Misschien heb je zelfs wel een goede foto van een leerling van het naaiatelier dat de tas naait?
- verwijs in je advertenties ook naar je andere advertenties.
Organiseer een online veiling voor je netwerk
Heb je bijzondere spullen die je via een veiling wilde verkopen? Of tijdens een diner? Ook dat kun je nog steeds online doen. Hier wat tips:
- regel een leuke en enthousiaste veilingmeester, dat kan natuurlijk ook iemand zijn uit je bestuur of iemand die al vrijwilliger bij je bent. Maar een lokale (of landelijke) bekendheid trekt natuurlijk meer mensen aan;
- via Skype, Google Hangouts, Zoom of zelfs Whatsapp kun je videobellen. Kijk van tevoren goed welk platform je kiest en wat de mogelijkheden en beperkingen ervan zijn. Je kent vast wel iemand in je omgeving die je hierover eventueel kan adviseren;
- zet een online evenement op waarop je spullen kunt gaan veilen. Je kunt een korte introductie houden, de veilingmeester kan de boel, net als anders, aan elkaar praten, eigenlijk is alles net als anders, alleen dan iedereen vanuit zijn eigen huis (en je hoeft geen zaaltje te regelen, microfoon te huren: het heeft ook zo zijn voordelen!). Je kunt een entreebewijs verkopen, of mensen gratis mee laten doen;
- als er een schaap over de dam is… Dus, spreek met iemand af dat hij of zij begint met bieden op het eerste item, en tegen een redelijke prijs. Of laat iemand aan het einde roepen: “Dit was zo leuk, ik wil graag nog honderd euro doneren voor het goede doel. Paul, doe je mee?” Je zult merken dat anderen dan moeilijk achter kunnen blijven. Het moet dan natuurlijk wel iemand zijn die niet te nauw betrokken is bij de organisatie;
- betalen kan op verschillende manieren. Zijn de deelnemers mensen die je kent of vertrouwt, dan kun je een overschrijving vragen. Via Tikkie kun je maximaal 750 euro laten betalen.
Hoe nodig je mensen uit om je spullen te kopen?
Of je nu je spullen gewoon op Marktplaats zet, of een online veiling organiseert, hoe meer mensen er van weten, hoe groter de kans dat je je spullen verkoopt. Dus maak reclame! Denk er wel over na of je wilt dat iedereen mee kan doen met je online evenement.
Gebruik je eigen sociale media en je website. Op de website van de Change the Game Academy vind je een toolkit over de inzet van sociale media.
Zoek de lokale media op
Huis-aan-huis kranten en andere lokale media (de lokale radio bijvoorbeeld) vinden het vaak heel interessant om te weten wat er gebeurt in de regio en waar mensen zich voor inzetten. Dus stuur ze vooral een persbericht. Je vindt de e-mailadressen van de redactie op de website van de krant. Hoe je een goed persbericht schrijft, kun je hier vinden.
Hou er rekening mee dat veel lokale kranten niet dagelijks uitkomen, dus geef je persbericht op tijd door. En stuur na je evenement nog een bericht uit over de opbrengst en het verloop van je evenement.