Projectmedewerker Sandra van der Berg was in Ghana om de resultaten van projecten van Wilde Ganzen te bekijken. Samen met Resource Link Foundation, onze lokale partner, bezocht ze scholen met nieuwe watervoorzieningen. Een indrukwekkende reis langs drie scholen, elk met een eigen verhaal. In Ghana ziet ze dat de impact van steun nog groter kan zijn als we ook letten op de details.
“Als ik aankom in Ghana is de regentijd al weken voorbij. De oogst is binnen, het groen verdort. We zijn al vroeg op pad. De heuvels tekenen zich vaag af: het is heiig, een stoffige droge wind waait recht uit de Sahara. Ons wacht een warme dag.
Na een prachtige rit komen we aan bij de eerste school. Het is een vervallen gebouw met driehonderd leerlingen die ons enthousiast begroeten. Wilde Ganzen heeft samen met Resource Link Foundation gezorgd dat er twee waterpunten bij de school geïnstalleerd zijn. En inderdaad, er staan twee fraaie kranen waar schoon drinkwater uit komt. Een hele verbetering!
Ik vraag me alleen wel af hoe de leerlingen het water drinken, want ik zie nergens bekers. Als ik er naar vraag, blijkt de school er maar drie te hebben. Eén beker per honderd leerlingen dus. Dat is niet alleen onhandig, maar ook niet echt hygiënisch.
Op naar de tweede school via rode stofwegen en langs fraaie heuvels. Ook hier staat een keurige watertoren met een prima functionerende kraan. Maar ook hier zijn er amper bekers. Daarom staan op de veranda voor de klaslokalen vier emmers met drinkwater waar de kinderen uit drinken. De emmers zijn alleen niet afgedekt, dus ook hier is de hygiëne nog niet optimaal.
"Zo’n flesje lijkt een klein detail, maar in de praktijk maakt het een enorm verschil."
De derde school dan. We worden zeer enthousiast ontvangen, kinderen stuiven op ons af. Als ze door hebben dat we voor de watervoorziening komen gaat iedereen trots op zoek naar z’n waterflesje. Dat lijkt er meer op! Zo’n flesje lijkt een klein detail, maar in de praktijk maakt het een enorm verschil. Want het is een stuk hygiënischer en de kinderen hoeven niet op elkaar te wachten om een beker te gebruiken.
Zo simpel kan de oplossing dus zijn.
De kranen werken en de installaties zien er prima uit, maar de toegang tot schoon drinkwater voor de leerlingen van de drie scholen is toch heel verschillend. En de simpele oplossingen op de derde school zijn ook heel goed uit te voeren op de eerste twee scholen. Dat vindt onze partner ook. Er wordt meteen werk van gemaakt. En niet alleen voor de drie bezochte scholen, maar ook voor de andere scholen waar ze mee samenwerken.
Door op deze manier van elkaar te leren, kunnen we de impact van onze steun vergroten. Klein bezoek, groot verschil!”